vfonds hand in hand met Night of the Promz

Juist nu, juist vandaag, juist de komende tijd is het meer dan belangrijk dat we het verhaal doorvertellen. Omdat het aantal mensen dat het verhaal zelf kan vertellen langzaam maar zeker afneemt.

De wereld zal het daarom 71 jaar na de bevrijding moeten hebben van onze ouders, van ons en van onze kinderen die het verhaal straks weer aan hun kinderen kunnen doorvertellen. Doorvertellen zoals het vfonds (het Nationaal Fonds voor Vrede, Vrijheid en Veteranenzorg) dat doet. In het leven geroepen om dat gedachtegoed levend te houden en te investeren in Vrede, Vrijheid en Veteranenzorg. ‘Weten is kennis’ maar om te weten zullen we onze kennis moeten delen en doorvertellen waarom het zo vreselijk mis kon gaan zo’n 75 jaar geleden. Het zal nog lang duren en moeilijk worden om dat ooit écht geschiedenis te noemen.

Geschiedenis die in 1933 zo’n drastische wending nam toen de mensen die het voor het zeggen kregen onder valse voorwendselen ervoor zorgden dat een heel land, nota bene hun éigen land, in de tweede wereldoorlog terecht kwamen. In onze grensstreek ontstond een situatie die gelijk is aan wat later gebeurde in het toenmalige Joegoslavië: van het een op het andere moment waren onze buren ‘de vijand’.

Alles moest nauwkeurig worden gescheiden: Moslims, Kroaten, Zigeuners, Serven, blonde haren met blauwe ogen van de donkeren en ‘De Joden’ vooral van de rest. En zo ontstond een regering van een land dat snel klaar was met het euthanasiebeleid. Met één handtekening was de wet er voor meer dan 6 miljoen Joden er binnen een week doorheen. Nu nog uitvoeren. Het moest snel. En het liefst in het geheim.

Zes miljoen keer geheimhoudingsplicht. Maar het viel niet geheim te houden…

Het verhaal werd verteld en vooral dóórverteld. De tweede wereldoorlog zorgde voor ruim 72 miljoen slachtoffers. 72 miljoen verhalen die gehoord moeten worden.

En juist om dit en al die talloze schrijnende verhalen door te vertellen, maar vooral om er lering uit te trekken werd het vfonds opgericht. Een fonds dat zich inzet voor een toekomst die alleen kan worden geleefd wanneer we het verleden vertellen.

vfonds directeur Ton Heerts ondersteunt Night of the PromzEen toekomst waarin we ons weer mogen uitspreken. Waarin we muziek mogen spelen die we zélf willen. Fanfarekorps Ons Genoegen zocht daarom contact met het vfonds. Op een regenachtige dag in januari zochten Cees Broens en Wim Bakker tijdens een presentatie in het Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944 – 1945 op advies van directeur Wiel Lenders contact met Ton Heerts, directeur van het vfonds.

“Boven alles moet de bevrijding, vrijheid en vrede ook gevierd worden”, zegt Ton Heerts. “Tegelijkertijd moeten we die vrijheid niet voor lief nemen”, vindt hij. Daarom ondersteunt het vfonds, in het belang van de vrede, diverse projecten die de democratie, mensenrechten en de internationale rechtsorde stimuleren. “Het vfonds wil daarmee het maatschappelijk debat over vrede en veiligheid op gang brengen en houden”, aldus Heerts.

En dat is waarom het vfonds participant is tijdens deze Promz. Zodat we muzikaal kunnen uitdragen dat we al die ‘Soldaten van Oranje’ en andere gevallenen kunnen eren met beeld en geluid tijdens Hymn to the Fallen.

Door de financiële steun van het vfonds heeft Fanfarekorps Ons Genoegen ruimte gekregen om kinderen op scholen te kunnen vertellen waarom ze ‘Another Brick In The Wall’ zo hard mogelijk moeten meezingen.

‘’Hey! Teachers, leave us kids alone!’’
logo website vfonds

logo website _NBM4445

 

December van de partij tijdens Night of the Promz 2016!

december

In de aanloop naar 21 & 22 mei vormt deze weblog een podium voor verschillende mensen die betrokken zijn bij de organisatie van Night of the Promz. Zij geven u graag een kijkje in de keuken van dit grootse evenement. Wie Night of the Promz zegt, zegt natuurlijk Wim Bakker. Ook bij deze editie zal hij als musicerende presentator (of presenterende muzikant?) zorgen voor een écht Promz-sfeertje. Ondanks dat de Millingse tam-tam zijn werk al gedaan heeft, kan nu officieel bevestigd worden dat de band December op zal treden tijdens de twee concerten. Wim vertelt u er graag meer over in zijn blog:

Zo eens in de zoveel jaren gebeurt het dat muzikanten elkaar treffen en als puzzelstukjes bij elkaar passen. Ik vergelijk dat wel eens met het Nederlands elftal van 1988. Of met bijna alle grote bands die zoals wij ooit in een garage begonnen. De kracht van zo’n groep is dat iedereen een taak heeft en die als vanzelfsprekend uitvoert. Zo ook bij de band December.

De tijd was er rijp voor. Nederland gleed wekelijks als Travolta’s op verlichte dansvloeren en de discobollen, biertanks en uitsmijters deden hun intrede. Zo ook bands die konden leven van hun ‘kunstje’ waarmee de eerste lichting ‘beroepsmuzikanten’ een feit was. Sommigen omdat er nu eenmaal ergens muziek bij hoorde en een enkeling omdat ze zich wisten te onderscheiden in dat wat ze deden. Omdat er een visie achter zat, en elk gespeeld nummer precies was bedacht voor dát moment. Juist die vier mannen met die visie kwamen elkaar tegen in 1980. Een viertal mannen met passie die maar een ding wilde: muziek spelen die aansloeg en van optredens heuse concerten maken. Iets wat voor die tijd compleet nieuw was. Na 4 jaar, in 1984, kwam de gouden greep: de Queenmedley. Heel Nederland zou weten dat als eerste band ooit de mannen van December ‘Bohemian Rhapsody’ gevat in een Queen-medley live als slotstuk van de avond op het menu had gezet. Met 5 dagen per week optreden door Nederland, België en Duitsland was de band uit het uitgaansleven niet meer weg te denken. Zo was 1985 een jaar dat de mannen 230 keer in een jaar in de inmiddels beroemde stadsbus stapten om ergens hun ‘kunstje’ te mogen doen. Vaak meer dan 14 uur per dag onderweg, aan het op- en afbouwen en optreden.

Als gitarist Bert Kabelaar als eerste omvalt door de werkdruk hangt in 1990 ook Theo Hofman door dezelfde werkdruk zijn bas aan de wilgen. Zijn plaats wordt ingenomen door Morris Holtzhuizer, nadat er meer dan 60 sollicitanten aan het Gengske de trap op waren geweest. Bert wordt vervangen door de net afgestudeerde Fred Piepenbrock en als leadzanger komt ‘The Voice’ uit Nijmegen in beeld in de persoon van Frans Hondijk. Opnieuw blijkt de samenstelling een gouden greep. Wanneer de band in 1993 al enige tijd met Borsato door het land trekt als vaste begeleidingsband, vraagt Marco waarom ze zélf niet eens meedoet aan de Soundmixshow van Hennie Huisman. Daarop stuurt Hondijk een bandje van de band Styx in en na drie voorrondes staat de band in 1994 met ‘Babe’ van Styx in de finale en zien maar liefst 3.8 miljoen mensen, inclusief twee volle zalen in De Linde in Groesbeek hún December derde worden achter winnares Shirley Bassey. De Soundmixshow legt de band bepaald geen windeieren en de optredens, inclusief het begeleiden van Borsato krijgt landelijke vormen. Tot in 1995 het doek valt. De koek is op. Psychisch als fysiek. Als afscheid wordt voor 3000 mensen in het land van Maas & Waal met René Froger de band uitgezwaaid, en in Groesbeek staan opnieuw 3000 mensen de mannen voor de laatste maal toe te schreeuwen.

Als 20 jaar na dato een beroep wordt gedaan op de band om een reünie concert te organiseren lukt het bijna om iedereen weer op een podium te krijgen. Bijna. Tweemaal wordt vorig jaar voor een uitverkochte zaal nog één keer The Voice, Queen, Emmerson Lake and Palmer, Music en Gigolo gespeeld. Om nooit meer in de Soundmixformatie op te treden. ‘When Hell Freeze over’ zo stelde The Eagles om ooit weer samen op een podium te gaan staan, en schijnbaar is het concept The Promz nou net dé trigger geweest om de gouden formatie weer bij elkaar te krijgen. Als enige is het Ons Genoegen gelukt om, op Fred Piepenbrock na (hij moest zelf optreden en Bert speelt in Turkije) de bandleden van de Soundmixshow weer achter één microfoon te krijgen. Mannen van een band die een missie had en een ‘kunstje’ met passie kon en die inmiddels door ongelooflijk veel bands wordt gezien als een instituut. Ooit begonnen op die ene dag in die ene garage in Groesbeek. Met soulbroeken en Gibsongitaren, een Hammondorgel, een Fender basgitaar en een Slingerland drumstel. Die muziek als hoofdmoot hadden, niet wilden denken in kleuren of heilige huisjes. En dat is nu precies de link met deze Promz. Het gaat om muziek in haar puurste vorm. Niet om de kleur, het poppetje, de herkomst of vereniging. Samen muziek maken, samen lachen, samen afzien, samen repeteren, samen een ‘kunstje’ doen.

Met visie. Vooral visie.

Wim Bakker

Volg ons op  facebook-logo_318-49940

Music connects all

 

120 jaar Ons Genoegen: inzet, moed en vertrouwen

toneelog1

In de aanloop naar 21 & 22 mei vormt deze weblog een podium voor verschillende mensen die betrokken zijn bij de organisatie van Night of the Promz. Zij geven u graag een kijkje in de keuken van dit grootse evenement. Rinora Smit-Janssen (voorzitter Fanfarekorps Ons Genoegen) trapt af:

Wat was 120 jaar geleden in 1896 het motief van Meester van de Berg om een fanfare op te richten in Millingen? Ondanks dat we het nooit helemaal zeker zullen weten, weet ik wel dat er heel wat inzet, moed en vertrouwen voor nodig is geweest.

De oprichting van fanfarekorps Ons Genoegen bleek een schot in de roos. Al 120 jaar brengen de leden van onze vereniging met veel plezier fanfaremuziek ten gehore binnen Millingen en ver daarbuiten. Mooie herinneringen en verhalen zijn er in overvloed. Dat maakt 120 jaar Ons Genoegen een mijlpaal waar niemand omheen kan. Een bijzonder jubileum waar de vereniging op 21 & 22 mei uitgebreid bij stil zal staan.

Het is een voorrecht dat ik voorzitter mag zijn van deze vereniging. Vele voorzitters zijn mij voorgegaan en hebben ook de kar getrokken samen met bestuursleden en vrijwilligers. In goede en in moeilijke tijden. De afgelopen 120 jaar hebben prachtige hoogtepunten gekend, maar ook roerige tijden waar de vereniging zich met een daadkrachtige instelling doorheen wist te slaan. Precies met datgene waar Meester van de Berg 120 jaar geleden mee begon: inzet, moed en vertrouwen.

Een uitdaging waar we op dit moment mee te maken hebben is het creëren van een stabiele basis voor de komende 120 jaar. Deze basis wordt gevormd door de jeugd, want hoe cliché het misschien ook klinkt: zij hebben de toekomst. Waar vorige generaties hun liefde voor muziek hebben overgedragen op de huidige muzikanten, is het nu onze taak om ervaring, verhalen en tradities over te dragen op de nieuwe generatie. Door zelfwerkzaamheid van onze leden en de financiële en morele steun van Millingenaren en bedrijven in de regio kunnen we dat blijven doen. Daar ben ik erg dankbaar voor.

120 jaar is een hele leeftijd. Maar wat is nu het geheim? Muziek is emotie, geeft troost, maakt blij, is gezellig, zorgt voor ontspanning en het belangrijkste: het brengt mensen bij elkaar. Music connects all is dan ook het thema van deze editie van Night of the Promz. En dat gaat Fanfarekorps Ons Genoegen doen in het jubileumjaar dat voor ons ligt: mensen bij elkaar brengen. Hopelijk mag ik u op 21 of 22 mei begroeten!

Muzikale groet,

Rinora Smit-Janssen
voorzitter

 

Volg ons op  facebook-logo_318-49940

Music connects all

 

16 januari 2016 – 16.16 uur: we zijn live!

wekker-16-1-16-1616

16 januari 2016 – 16.16 uur | Eindelijk is het dan zover: het grote aftellen naar Night of the Promz 2016 kan beginnen. Op zaterdag 21 en zondag 22 mei 2016 zullen ruim 1600 bezoekers gaan genieten van de tweede editie van dit spektakel. Na de succesvolle eerste editie in 2011, is het Fanfarekorps Ons Genoegen wederom gelukt om een fantastisch programma samen te stellen.

Ter gelegenheid van het 120-jarig bestaan van Fanfarekorps Ons Genoegen zal deze vereniging Sporthal De Duffelt omtoveren tot een concertzaal met allure. Omdat de vorige editie in 2011 geheel was uitverkocht, wordt het concert ditmaal twee keer uitgevoerd: op zaterdag 21 mei als avondconcert en op zondag 22 mei als matineeconcert.

Met een verrassend repertoire zullen Fanfarekorps Ons Genoegen, de koren Tot Zangs! en Vivace, een groot kinderkoor, diverse topsolisten en de bands Summerland en December u trakteren op twee fantastische concerten.

Het programma van deze editie staat in het teken van Vrede & Vrijheid. Om dit thema kracht bij te zetten is o.a. een samenwerkingsverband aangegaan met het Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944-1945 in Groesbeek. Ook hierover valt binnenkort meer te lezen op deze website.

De officiële kaartverkoop start op 1 april 2016. Wilt u zeker zijn van kaarten? Dan kunt u deze alvast reserveren via de Kaartverkoop pagina.

Volg ons op  facebook-logo_318-49940

Music connects all